fineminner

fineminner

mandag 20. desember 2010

Julefavoritter


Dette er det siste blogginnlegget mitt før julaften.
Så jeg velger denne gangen å blogge om noe av det beste jeg vet om i julen.
For jeg kan godt leve uten ''Tre nøtter til Akepott'' eller
''Reisen til Julestjernen'' eller ''Snekker Andersen'',
men ta for all del ikke fra meg ''Donald Duck og vennene hans''.
Eller som jeg kaller det:
From all of us, to all of you.



For det blir ingen skikkelig jul uten dette herlige programmet.
Og hvis jeg har muligheten så skrur jeg over på svensk TV også,
slik at jeg får med meg både den norske og svenske versjonen.
Derfor er dette en god blanding av norske og svenske minner.

Så da får jeg vel i ekte Disney-julestil
ønske deg velkommen med en liten sang:
(Melodien kan du sikkert)


Velkommen inn til bloggen min
til gutter og til piker!
En førjulstid med nostalgi
jeg håper at du liker.

Så sett deg ned så får du se
hva jeg hver jul på titter.
For hvert et år fra Disney får
jeg julefavoritter.


Ding dong dingle
Nå ringes julen inn
Ding dong dingle
I hvert et barnesinn.


Så nå vil jeg få ønske deg
helt i fra hjerteroten:
En minnerik og helt unik
jul som ei går av moten.


Av den ekte....



Disney.....




sorten!



Vel...
Jeg tror Timmi Gresshoppe kan gjøre dette mye bedre enn meg:




Så da er vi i gang, og jeg velger å begynne med:
Julenissens verksted. (Santa's workshop)
Den kom ut første gang 10 Desember 1932.
En genial kortfilm om hvordan lekene, som julenissen har med seg, blir til.

Siden denne filmen er fra begynnelsen på 30 tallet så er det ikke
X-box og i-pad som blir laget på verkstdet til julenissen.
Gyngehester, dukker og brettspill var normalt på denne tiden.
Men selve verkstedet er mer avansert enn noe nymotens produksjonslokale.
Og alt skjer i takt med musikken.
Alt fra arbeidet til alvene og helt til lekeparaden inn i nissesekken.
En oppvisning av Disney i oppfinnsomhet og musikalsk synkronisering.
En fryd for både øret og øyet..... og julestemningen.



Så er det tid for kortfilmen: Plutos juletre (Pluto's christmas tree).
Den kom ut 21 november 1952.
Mikke hogger seg sitt eget juletre, helt uvitende om at Snipp og Snapp bor i det.
Pluto oppdager dem og de setter straks i gang med å plage stakkars Pluto.
Pluto vi gjerne at Mikke skal avsløre dem.


Men Snipp og Snapp er ganske listige.
Heldigvis er Mikke en ekte dyrevenn.
Utrolig morsom film som jeg aldri blir lei av.


Donalds fototrøbbel (Clown og the jungle) kom ut 20 Juni 1947
En av mine absolutte favoritter.
Denne er vel kanskje mest vanlig i den svenske versjonen av ''From all of us''.
Den irriterende fuglen som gjør alt for å sabotere Donalds fotografering av alle jungelfuglene.

En større linselus skal man lete lenge etter.
Ikke rart at det klikker for Donald til slutt.


Langbeins skiskole (The art of skiing) kom ut 14 November 1941.
Ski resorten som Langbein bor på, ''Sugar bowl'', finnes i virkeligheten.
Etter filmen ble laget så ble en skitopp oppkallt etter Walt Disney.
Så hvis du drar til Nord California så kan du stå på ski på Mt. Disney.
Filmen er også den første til å introdusere Langbeins karakteristiske hyl.

Igjen må jeg si at dette er en av mine favoritter.
Langbein var min absolutte barndoms favoritt.
Hvem ellers er smart nok til å ta på seg skiene FØR man trer på seg buksene?
Filmen er utrolig intelligent og oppfinnsomt laget.
Og uansett hva Langbein blir utsatt for så er han alltid blid og fornøyd ved neste leksjon.


Mikkes campingtur (Mickey's trailer) kom ut 6 Mai 1938.
Walt Disney hadde selv stemmen til Mikke mus.

Favoritt, favoritt, favoritt!
Den kuleste campingvognen EVER!
Gjett om jeg ønsket meg en slik en da jeg var liten.
MASK og Transformers: gå og legg dere.
Her er filmen dubbet til svensk, tatt rett ut av den svenske versjonen.


Donalds snøballkrig (Donald's snow fight) kom ut 10 April 1942.
Jeg sier det igjen: FAVORITT!
Den mest geniale snøballkrigen i historien.
Men seriøst, sette fyr på snøballer?
Men heldigvis er resten av filmen kjempe realistisk. (hehe)


Vanlig vis ville jeg sagt at tre mot en er feigt,
men jeg heier stadig på Ole, Dole og Doffen.


Oksen Ferdinand (Ferdinand the bull) kom ut 25 November 1938 og
var basert på en barnebok som kom ut i 1936.
Alle folkene som masjerer inn på arenaen er karikaturer av Disney tegnere.
matadoren er basert på Walt Disney selv.
Den fikk Oscar for beste animerte kortfilm.


Igjen en favoritt.
Denne MÅ jeg bare se på svensk.
Jeg har sett den på svensk helt siden jeg var liten og kan den utenatt.
''Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lungt och skönt.......och lukta på blommorna.....''
Dette er oksenes svar på ''Blomster Finn''.


Leketøys krigen (Toy tinkers) kom ut 16 Desember 1949
Den inneholder en hyllest til  Disney kortfilmen ''The country cousin''


Denne filmen er også en favoritt men vises ikke i Sverige eller Norge.

Den var med i den amerikanske orginalversjonen, så jeg tar den med.
For dette er en virkelig klassiker med krutt i.


Jungelboken (The jungle book) ble utgitt 18 Oktober 1967 og er Disneys 19 klassiker.
Walt Disney døde under produksjonen av denne filmen.
Filmen er basert på en bok av Rudyard Kipling.
Manageren til ''The Beatles'' ordnet det slik at bandet skulle være stemmene til gribbene.
Men uten å klargjøre det med selve bandet først.
Bandet nektet å være med, men gribbene ble likevel tegnet som ''The Beatles''.


Klippet fra Jungelboken får meg alltid i godt humør.
Hvem er vel bedre å lære livsnyting av enn en mester som Balloo?
Han skal liksom lære Mowgli alt han trenger å vite.
Men alt han lærer bort er jo hvordan man kan gafle i seg mest mulig mat.


Kanskje ikke verdens beste barnevakt, men du verden for en rytmesans.



Askepott (Cinderella) ble utgitt 15 Februar 1950 og er Disney's 12 klassiker.
Basert på et eventyr av Charles Perrault.


Denne kjole-lagings scenen er noe av det beste som Disney har skapt.
Små individer som jobber sammen for å få til noe stort.
Tenk om alle skadedyr var like effektive.


Bambi ble utgitt 13 August 1942 og er Disney's 5 klassiker.
Filmen er basert på en bok av Felix Salten.
Trampe var ikke med i den originale boken.


Bambi på glattisen!
Det blir jo ikke bedre enn dette.
Stakkars Bambi som fortvilet prøver å holde seg på beina.
Jeg har to bein som jeg så vidt greier å stokke på glatte veier.
Bambi har fire bein å holde styr på.
Vis litt hensyn da, Trampe!


Pinocchio ble utgitt 7 Februar 1940 og er Disney's 2 klassiker.
Filmen er basert på en bok av Carlo Collodi.
Filmen mottok Oscar for både beste soundtrack og
beste sang: When you wish upon a star.
Mel Blanc, best kjent som stemmen bak Snurre Sprett, Daffy, Pelle Gris, Sylvester og Pip.
spillte inn stemmen til den klumsete katten Gideon.
Men etterpå ble det bestemt at katten ikke skulle si noe som helst.


Dette var ikke første gang som Mel Blanc ble lagt munnkurv på av Disney.
Det endte med at Mel Blanc ALDRI gjorde noen stemmer for Disney noen sinne.
Det nærmeste var i ''Hvem lurte Roger Rabbit'' som var en samproduksjon med Warner.


Kanskje den beste scenen fra hele filmen.
Her går det unna i et forrykende tempo.
Titten Tei kan bare ta seg en bolle.


Lady og Landstrykeren (Lady and the Tramp) ble utgitt 22 Juni 1955 og er Disney's 15 klassiker.
Handlingen er original og ikke tatt fra noen bok.

Like romantiskt hver gang jeg ser denne klassiske scenen.
Jeg har slafset i meg spaghetti mange ganger uten at det blir særlig romantiskt.
Hva er det jeg gjør galt?
Jeg tror hemmeligheten er å droppe pastasaus.


Snehvit og de syv dvergene (Snow White and the seven dwarfs)
kom ut i 21 Desember 1937 og var Disney's første klassiker.
Filmen er basert på et eventyr fra brødrene Grimm.
Mel Blanc skulle egenlig være stemmen til ''Minsten'' men i likhet med katten i Pinocchio,
ble det bestemt at ''Minsten'' skulle være stum.
Snehvit er verdens første tegnede langfilm skulle man tro.
Men dette er ikke sant.
Verdens første var ''El apòstol'' som kom ut i 1917.
Men den finnes ikke lenger, og er gådt tapt.
Da det ikke fantes noen kategori for beste tegnede langfilm på Oscar utdelingen,
mottok Walt Disney en spesial Oscar statuett med 7 ekstra små statuetter.


Dansescenen fra Snehvit er en ultimat favoritt fra en ultimat film.
Helt fra den fantastiske trommesoloen til rumpe-pumpingen til Sinnataggen.


En gjennomført genial scene som går ''Skal vi danse'' en høy gang.
10 poeng fra meg!


Peter Pan ble utgitt 5 Februar 1953 og er Disneys 14 klassiker.
Filmen er basert på et skuespill av James Mathew Barrie.


Flyvescenen fra Peter Pan.
Skulle virkelig ønske at jeg kunne fly på den måten.
Michael, yngstegutten, viser at ''onepiece'' allerede var på mote den gangen.


Robin Hood ble utgitt 8 November 1973 og er Disney's 21 klassiker.
Filmen er basert på et engelsk folke-eventyr som igjen er basert på ekte hendelser.
Robin Hood lånte to figurer fra Jungelboken.
''Lille John'' er kopiert fra ''Balloo'' og Phill Harris hadde stemmen til dem begge.

Sir Hiss er kopiert fra Kaa.

Og selv om det ikke er bekreftet så må jeg jo si at det er stor likhet
når det gjelder gribbene også.


Dette er en scene som jeg kjenner mest fra den svenske versjonen.
Men siden jeg ikke fant den i sin helhet med svensk tale
så får man nøye seg med originalversjonen.


En utrolig morsom og velskrevet scene om en listig rev og en pysete løve.
Mange filmversjoner av Robin Hood er laget, men jeg vil for alltid se for
meg denne filmen når jeg tenker på Robin Hood.


Hvert år vises også et klipp fra en aktuell Disney film.

Men siden jeg vil mimre og ikke tenke på dagens filmer så har jeg
valgt meg ut en kortfilm som jeg har sett over 50 ganger minst:

Bymusa og landmusa (The country cousin) ble utgitt 31 Oktober 1936.
Filmen er basert på Aesops fabler og vant Oscar for beste animerte kortfilm.


Dette er en av mine favoritt Disney kortfilmer.
Jeg ler like godt hver gang av denne musikalske godbiten.
Både fysisk humor og mimikk sitter som støpt.
Så god er filmen at Tom og Jerry laget en lignende versjon noen år etterpå.
Og den filmen, ''The little orphan'', vant også Tom og Jerry Oscar med.
Men jeg synes at denne er absolutt best.


Til slutt blir det ikke skikkelig jul uten at Timmi Gresshoppe har sunget:
When you wish upon a star.


Det er bare prikken over i-en på et mesterverk av et program.
Et program jeg kommer til å elske for all fremtid.


''From all of us, to all of you'' ble vist for første gang 19 Desember 1958 i USA.
Allerede året etterpå nådde den skandinavia.
Og siden 1959 så har Norge, Sverige, Danmark og Finland
sendt dette programmet hvert eneste år.

Denne uken har jeg havnet litt bakpå.
Som regel pleier jeg å legge siste hånd på bloggen på søndagene.
Men denne uken måtte jeg også ta dagen i dag til hjelp.
Dette fordi jeg samtidig har blogget et annet innlegg.
Litt for å slippe å blogge så mye i julen og
litt fordi jeg ikke greide å vente.
Neste ukes innlegg har jeg nemlig gledet meg til kjempe lenge.
Dette har jo gådt litt utover effektiviteten på ukens innlegg,
men jeg har nå tatt i bruk flere skippertak for å dra ukens innlegg i havn.

Det har også vært en liten utfordring denne uken.
Vanligvis så blogger jeg med bilder i sentrum.
Denne uken var det videoene jeg blogget rundt.
Disse videoene er bare gule firkanter i skrivemodus,
så jeg måtte forhåndsvise en del for å holde styr på dem.

Ha en riktig trivelig jul, så sees vi forhåpentlig vis om en uke
for årets aller siste blogg innlegg fra hele meg til alle dere.

Jakten på Dragen.
Ny trepakning, nye muligheter (forhåpentlig vis).
Får jeg ikke en oransj kapsel i dag altså!........
Jeg starter med den mitterste.
Det er en gul kapsel.
En blå slange?
Det er en Dinosaurus.
En slik med fakta om størrelse og sånt på tegningen.
Jeg åpner egg nummer to.
Den er Oransj!
Skulle bare mangle!
Jeg åpner den nå med en gang.
What?
Dragen!!!!!!!!!!
Hva betyr dette?
Er alle følgetong planene mine over?
Jeg får åpne det tredje egget også.
Det er en ape som kaster et bananskall når man vipper den.
Dette hadde jeg ikke ventet.
Nå har jeg ALLE Shrek figurene...


Jeg må jo ta et fotografi av hele Shrek gjengen samlet.
Nå er det på tide at Kinder kommer med en ny samleserie.



God Jul!

1 kommentar:

  1. Hei.

    Mulig jeg ikke har sett godt nok etter, men jeg fant ingen direkte kontaktinformasjon. Anyways. Hvis du er interessert i From All of Us to All of You, så har jeg rasket sammen en relativt grei samling med opptak av norske, svenske og noen danske versjoner av programmet. Har også et par amerikanske utgaver.

    Bare gi beskjed hvis du vil ha en kopi.

    SvarSlett