fineminner

fineminner

mandag 29. november 2010

Man blir aldri for gammel


Det er snart 1 Desember og tid for kalenderåpning!


Hvert eneste år har jeg hatt en eller flere adventskalendere.
Utvalget, av kalendere som man kan velge i, blir bare større og større.

Jeg husker den gang denne type kalendere var kulest på markedet:



Den gode gamle sjokoladekalenderen.
Det må jo være verdens beste oppfinnelse.
Tenk å få spise sjokolade hver eneste dag!

Bak hver dør er en liten sjokolade.
Og luke 24 er to dører som åpnes hver sin vei.
Og er man heldig så er den siste sjokoladen litt større enn dem andre.

Selv om dette var kongen av alle kalendere, så har jeg også hatt flere forskjellige.
En type kalender som var ganske lik den med sjokolade, hadde små plasfigurer i stedet.
Alle figurene hadde en løkke på seg så de kunne trees på en snor.
Men den typen forsvant ganske fort.
Plastleker har en stygg vane for å sette seg fast i halsen på små barn.

Etterhvert som jeg ble eldre så økte også sjokoladebehovet.
Jeg pakket inn 24 forskjellige sjokoladebarer, slik at jeg fikk en
HEL sjokolade hver eneste dag.


Men mine favorittkalendere er ikke dem jeg har laget selv, men dem jeg fikk fra andre.
Såkalte pakkekalendere:


En pakke, bare til meg, hver dag frem til jul!
Kan det bli bedre?

De siste årene har jeg også hatt skrapekalendere.
FLAX kalenderen fra Norsk tipping:


Og sist men ikke minst, kalenderen som har fulgt meg hvert eneste år:
Donald Duck & Co sin Julekalender.


Allerede fra da jeg ble født så kjøpte mine foreldre Donald blader.
Og hvert år fulgte det med en julekalender i 2 deler som man kunne sette sammen.
Jeg og min søster åpnet annenhver luke og det var stadig krangel
om hvem som skulle få åpne den første luken.
Helt til vi fant ut at den som åpnet den andre luken fikk åpne luke 24.

Rommet mitt ble etterhvert ganske overstrødd av Donald blader.


Da kjøpte mine foreldre permer som jeg kunne sette bladene i.
Og slik startet tegneserie samlingen min.


Så kom den dagen da jeg begynte å kjøpe bladene selv.
For da var samlingen allerede så stor at det ville være synd å avslutte den.
Så den bare vokste og vokste, og den dag i dag kjøper jeg fremdeles Donald Duck & Co blader,
plasserer dem fint inn i permer og setter permene bort i en bod.
Dette er nemlig en plasskrevende hobby,
særlig fordi jeg også samler på 4 andre tegneserier.

Men dette er altså bakgrunnen for mye av denne bloggen.
Innscanning til data fra mange av mine gamle blader.
Dette gir meg også muligheten til å vise deg 20 års kalenderhistorie.
Kalenderene har jeg kastet men bladene lever videre.
Her er samtlige Donald Duck & Co kalendere fra 80 og 90 tallet:

1980


1981


1982


1883


1984



1985


1986


1987


1988


1989






1990


1991



1992


1993


1994


1995





1996


1997


1998


1999


Når man er liten, så er julen årets høydepunkt.
Gaver, godteri, kaker og god mat.
Mye fint på TV og mye morro med snø og snøballkrig.
Nå som man er eldre er julen mas og stress, utgifter og butikk køer.
Bare repriser på TV og mye slit med snø og snømåking.
Så derfor er det viktig å stresse ned i julen og ta vare på det lille barnet
i seg som spendt åpner luke etter luke frem til jul.
Kjenne på barndommens gleder og minne seg selv på at
man blir aldri for gammel for adventskalendere.

Så blir luke 24 i kalenderen endelig åpnet.
Julaften er endelig kommet og spenningen over hva som skjuler seg under treet er stor.


Og hvis du er så heldig å være ung på 80 og 90 tallet, så er sjangsen for at du
finner en Barnetimebok blant alle gavene, ganske så stor.


Barnetimebøkerne ble utgitt annet hvert år i forbindelse med ''Barnetimen''.
Barnetimeboka 1979 gjalt også for 1980.

''Barnetimen'' er et radioprogram for barn.
Jeg husker at jeg som liten, ofte satt å lyttet til ''Barnetimen''.
Særlig husker jeg at jeg spendt fulgte med historiene om Aurora.


Skrevet og lest av Anne-Cath. Vestly.


Hun må være en av de koseligste damene som noen gang har levd.

Hørespill som ''Folk og røvere i Kardemommeby''
og ''Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen'' var også favoritter.
Sistnevnte har en ganske genial pepperkakeoppskrift som passer nå i julen.

Jeg husker også et musikkprogram med barnesanger som ble sunget av barn.
Jeg mener det het: Småtroll for småtroll.

Barnetimeboka er skrevet av barna som lytter til ''Barnetimen''.
Begynnelsen på historien blir lest i radioen, og så er det opp til oss barn å skrive fortsettelsen.
Det beste bidraget blir så lest opp, og igjen er det om å gjøre å skrive en videre fortsettelse.
Det går også ann å sende inn egne tegninger fra historien.
Til slutt blir den fullstendige historien, illustrert med tegningene, gitt ut til inntekt for gode formål.
Formålene er alltid rettet mot det å hjelpe barn.

Jeg kan ikke huske at Barnetimeboka noen gang sto på en av mine ønskelister.
Men jeg fikk allikevel æren av å finne 2 slike bøker under juletreet.
Barnetimeboka 1987-88 og 1989-90.

Her er alle Barnetimebøkerne som kom ut på 80 og 90 tallet:

Barnetimeboka 1981-82
Til inntekt for:
Innsamlingsaksjonen: Et nytt liv, Norges blindeforbund,
CARE Norge, Mental barnehjelp,
Verdens barn, Redd barna,
Dagorettisenteret i Nairobi, Et barnehjem i Lagos,
Et førskolebygg i Murarandia (Kenya).


Barnetimeboka 1983-84
Til inntekt for:
Røde kors, Redd barna,
Kirkens nødhjelp, Norsk revmatikerforbund,
Norges blindeforbund, Det norske flyktningeråd,
Amnesty international, Austrian relief committee for Afghan refugees,
Oppfølging av førskolen i Murarandia (Kenya).


Barnetimeboka 1985-86
Til inntekt for:
Barnehjem i Thailand, Skole i Guatemala,
Norges blindeforbund.


Barnetimeboka 1987-88
Til inntekt for:
Jordskjelv rammede barn i Armenia, Asylsøkende barn i Norge,
Stiftelsen for ørkengjenvinning, Unicef,
Redd barna, Childhope.


Barnetimeboka 1989-90
Til inntekt for:
Barn rammet av golfkrigen, Mental barnehjelp,
Sultrammede barn i Etiopia.


Barnetimeboka 1991-92
Til inntekt for:
TV-aksjonen 91 og 92, Krigsrammede barn i tideligere Jugoslavia,
Den norske santalmisjon, Norsk folkehjelp,
Wanda senteret.


Barnetimeboka 1993-94
Til inntekt for:
NORWAC, Redd barna,
BURG, Dissimilis.


Barnetimeboka 1995-96
Til inntekt for:
Sultrammede barn i Nord Korea, Gatebarn i Buenos Aires og Johannesburg,
Gjennoppbygging av barnehjem i Polen etter flomkatastrofen.


Barnetimeboka 1997-98
Til inntekt for:
Barnetimehuset i SOS-barnebyers nye barneby i Murmansk.


Barnetimegrøsserboka 1997


Barnetimeboka 1999-00
Til inntekt for:
Lokalradio for Mayaindianere i Guatemala.


Barnetimebøkerne var barnas egne bøker.
Skrevet og tegnet for barn, av barn og til inntekt for barn.
Men nå for tiden så lages den ikke lenger.
Selv om teknologien kunne gjort prosessen mye enklere og billigere.
I stedet for å bruke ark og penn og sende inn sitt bidrag i posten,
kunne det hele blitt gjort med et par tastetrykk.
Det er vel ikke engasjementet til barna det står på.
Det er vel heller det at radio er blitt et fremmedord for dagens unge.
Og det synes jeg er synd.
Så jeg slår et slag for radioen og siterer Queen:
You had your time, you had the power.
You've yet to have your finest hour.
Radio....


PROMO FRA 80 TALLET OM BARNETIMEN OG BARNE-TV


OPPSKRIFT PÅ PEPPERKAKER FRA DYRENE I HAKKEBAKKESKOGEN


Ordet ''Advent'' kommer av det latinske ''Adventus redemptorus''.
Det betyr ''Herrens ankomst''. (adventus = ankomst)

Den aller første adventskalenderen, med små luker som kunne åpnes,
ble trykket i Tyskland i 1904.
I Norge kom adventskalenderene for alvor på slutten av 40 tallet.
Da begynte Speiderforbundet å produser og selge adventskalendere.
Den første i 1947 startet første Søndag i advent og hadde derfor 25 luker.
Men allerede fra året etter startet den fra 1 Desember og har siden bare hatt 24 luker.
På 50 tallet startet salget av komersielle adventskalendere.

Nå kommer Barnetimen! Nå kommer Barnetimen!
Hysj hysj hysj, vær stille som mus.
Det skal bli hørespill og viser og mere til
og tra-la-la i hytter og hus.
Hør, hør i nord og sør!
Så starter vi nå med sang og godt humør.
Hør, hør i by og i grend, for nå er det lørdagskveld igjen.
Nå kommer Barnetimen! Nåkommer Barnetimen!
Hysj hysj hysj, vær stille som mus!

Åpnings sang skrevet av Thorbjørn Egner.

''Barnetimen'' ble for første gang sendt 20 Desember 1924.
Og på tross av sitt opphold under krigen så regnes ''Barnetimen'' som:
VERDENS eldste, nålevende radioprogram!
Det ble opprinnelig sendt av Kringkastingsselskapet, men da NRK ble
startet i 1933, så tok NRK over sendingene.
''Barnetimen'' gikk da en gang i uken.
''Barnetimen for de minste'' startet i 1947, med lederen for barne og
ungdomsavdelingen bak spakene: Lauritz Johnson (Onkel Lauritz).
Dette programmet gikk hver ukedag og den tradisjonelle ''Barnetimen''
ble fremdeles sendt en gang i uken og omdøpt til ''Lørdagsbarnetimen''
I 1951 ble ''Barnetimen for de minste'' flyttet fra formiddagstid til morgenen.
Programledere var blant annet:
Thorbjørn Egner, Anne Cath. Vestly og Alf Prøysen.
I 2003 ble ''Barnetimen for de minste'' flyttet til kl. 18.40-19.00. på NRK P1.
I August i år annonserte NRK at de vurderte å slutte med ''Barnetimen''.
Men fremdeles går ''Radio Super med Barnetimen'' på NRK P1 kl 18.30-19.00.
På Lørdager går ''Radiosuper med Mysteria'' på NRK P1 kl 19.00-20.00.
Dette er for litt større barn og de tar for seg mysterier som:
Vampyrer, varulver, zombier, den avskylige snømannen, osv...

80% av dagens lyttere av ''Lørdagsbarnetimen'' er over 45 år.
50% av lytterne er over 60 år.

Den første ''Barnetimeboka'' kom ut i 1953.
Den siste ''Barnetimeboka'' kom ut i 2005.

Anne-Catharina Vestly (Født Schulerud)
Ble født 15.02.1920.
Og døde 15.12.2008.
Hun var gift med Johan Vestly og fikk sønnene Jo og Håkon.
Hun har skrevet over 50 barnebøker og ble sett på som kontroversiell i sitt forfatterskap.
Ikke nok med at Auroras pappa var hjemmeværende, men hun skrev også noe så syndig som at:
barna ikke kom med storken men fra mors mage.
For dette fikk Anne-Cath. drapstrusler.
Hun begynte i Barnetimen og begynte også som skuespiller.
Hun spillte i Barne-TV serien: Kanutten og Romeo Clive og som mormor i
filmatiseringene av sine egne bøker: Mormor og de åtte ungene.
I tillegg til 7 Aurora bøker og 7 bøker om Mormor og de åtte ungene,
skrev hun også følgende:
9 bøker om Knerten og Lillebror.
12 bøker om Ole Alexander (Filibom-bom-bom)
7 bøker om Guro.
5 bøker om Kaos.
8 bøker om Ellen Andrea.
Hun har også mottat omtrent alt som finnes av priser i Norge.
Ridder av 1. klasse av ST. Olavs orden.
Alf Prøysens ærespris.
Spellemannprisen.
Peer Gynt prisen.
Brageprisens hederspris.
Og 16 andre priser!



Oi! Tenk at det er et lite norsk radioprogram som har verdensrekorden
når det gjelder å være det eldste, eksisterende radioprogrammet.
Og som med adventskalendere så blir man visst aldri for gammel for
å høre på ''Barnetimen'' når 50% av lytterne er over 60 år.

Jeg må også bøye meg i støvet for Anne-Cath. Vestly,
som egenhendig gjorde ''Barnetimen'' verdt å høre på, for meg.

Denne uken har bloggmessig vært mye roligere enn forrige uke.
Det nærmer seg jul og juleforbredelsene er i full gang.
Men jeg streber hele tiden etter å lage et ''fullverdig'' innlegg.
Selv om dette kanskje er en nedtur etter forrige ukes Barne-TV tema.
Men allerede neste uke blir det mere Barne-TV mimring.
Jeg har også fortalt deg om min tegneserie hobby, og vil for ordens skyld
bare si at bildene som jeg har brukt ikke er fra min egen samling.

I år har jeg 3 advents kalendere:
Donald Duck & Co


Tradisjonell sjokoladekalender.
(Som kom dårligst ut på ''TV2 Hjelper deg'' sin adventskalender test)
(Kinder kalenderen vant)


Og Norsk tippings FLAX Kalender.
Som i år ser slik ut:


Jakten på Dragen:
Da skal nok en 3 pakning med Kinderegg til pers.
Denne gangen er det Dragen jeg jakter på.
De eneste av de 9 Shrek figurerne som jeg mangler.
Jeg starter først med det mitterste egget.
Vet ikke helt hvorfor det mitterste, for uansett farge på kapselen
kommer jeg til å spare den oransje til slutt.
Men den er ikke oransj.
Inni er en mann på snowboard og en hytte.
Man kan presse mannen inn i den ene enden av hytta.
Og når man skyver på den andre enden så spretter han ut.
Endelig en figur med mange klistremerker!
Minner meg om før i tiden.
Så til det andre egget.
Den er oransj.
Så til det tredje egget.
Den er gul og inneholder....
Den samme snurrebassen som sist!
Akkurat samme.
Jeg monterer den slik at vingene har undersiden opp.
Da får den et annet mønster enn den jeg har fra før.
Så til den oransje kapselen.
Føler jeg går rett inn i Dragens hule.....
Nermere bestemt Eselets fjøs, viser det seg.
Men jeg har jo 3 Esler fra før, jo!
Jeg trøster meg med at det ene Kinderegget var ekstra godt.
På det ene egget så var den ene ''sjokoladebåten'' dobbel!
Altså brun sjokolade ytterst, så hvit og så ett til med brunt og så hvit innerst igjen!
Det er første gang, i hele mitt Kinderspisende liv, jeg har opplevd dette.
God jul, sier jeg bare. Nam nam.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar