fineminner

fineminner

mandag 18. april 2011

Made by ARCADE

Året er 1995 og jeg er ikke fyllt 16 enda.
Det er Onsdag, jeg er kommet hjem fra skolen og jeg sitter på gutterommet og later som om jeg gjør lekser.
Det jeg egentlig gjør er å følge intenst med på radio.
P3 er favorittkanalen og Topp20 er favorittprogrammet.
Kassetten står klar til opptak, og spenningen er stor om hvordan listen ser ut denne uken.
Ligger ''The Connells'' fremdeles på første plass?
''Topp, Topp, Topp20, alle går og snakker om Topp20!''
Jingelen er i gang og programlederen, H.C, er klar til å lose meg igjennom en ny Topp 20 sending.
Det starter bra med ''Green day" og ''Basket case'' på 20 plass.
Men det er egentlig Dance musikken jeg venter på, og mine bønner blir hørt.
"Scooter" med "Move your ass!" på 19.
''Hype'' med ''Hands up" på 18.
Og ''Corona'' med ''Baby baby'' på 17 plass.
''Prodigy'' med ''Poison'' er saltstøtte på 13 plass.
Og etter 11 plassen er spilt så kommer jingelen:
"Countdown! Hele veien fra 20 til 1!"
Men det er bare fra 20 til 11 plass foreløpig.
Så skal H.C. ta en titt på utlandet før han vender hjem og presenterer:
Topp 5 Samlealbum listen!
På første plass ligger ''Yabba-Dabba-Dance! 4''.
H.C. spiller ''Pluto'' med ''Can-can''.
Jeg trykker i gang opptaksfunksjonen på kassettspilleren min.
Den CD-en må jeg ha!
H.C. presenterer resten av listen og jeg får vite at ''The Connells'' med "74-75" fremdeles ligger på første plass.
Alle har skaffet seg CD-spiller, og nå finner jeg ut at det er min tur.
Mamma blir med meg til butikken og jeg velger en av de rimeligste modellene.
Dette er før CD-er blir solgt ''over allt''.
Jeg var sjeldent i platesjappene, men videosjapene derimot fikk hyppig besøk av meg.
Så det var dit jeg gikk for å kjøpe CD.
Men til min store sorg, så var ''Yabba-Dabba-Dance! 4'' utsolgt.
Jeg sjekket CD-hyllen for en god erstatning og det var da mine øyner falt på det som skulle bli min aller første CD.
Der sto den: "Rednex" med "Sex and violins"!


Noen dager senere skaffet jeg meg min andre CD.
"Yabba-Dabba-Dance! 4" var på høy rotasjon i CD-spilleren.
Mitt aller første samle-album, spekket med god gammel 90 talls dance.
Det er nemlig det dette innlegget skal handle om:
Mitt forhold til denne herlige sjangeren, og de som var med på å gi ut platene.
For det var nemlig ETT selskap som var enestående når det gjaldt å gi ut Dance-musikk.
Nemlig ARCADE.
ARCADE spesialiserte seg på samlealbum og har gitt ut noen av de mest solgte Dance-platene gjennom tidene. 
Så sett deg tilbake og nyt når jeg henter en ny bunke CD-er fra min platesamling, denne gangen med plater fra ARCADE:






Noen av de kuleste Dance-platene kunne man finne i lavprisavdelingen på Obs! stormarked.
Der var ofte import plater fra mange forskjellige land.
Dette førte til at jeg også fikk "Mega Dance" plater både fra Sverige og Danmark i samlingen min.
Men på den tiden trodde jeg begge var norske.
Den som ER norsk er relanseringen av "Mega dance" som skjedde i 1999.

Men ARCADE drev ikke bare med Dance-musikk.
Det er de som blant annet står bak serier som ''Summer Party'' og "Kose-Rock". 
Så her er mine resterende ARCADE plater:

Det er faktisk ikke så mange ARCADE CD-er jeg har som ikke er relatert til dance musikk.
Selv et par vanlige Dance-album som jeg har, er distribuert av ARCADE:

Man kan trygt si at Dance-musikken for evig har forplantet seg i mitt hjerte.
Etter hvert ble Dance-sjangeren mindre og mindre populær blant folk.
Slik som ''Hype'' platen min som bare fikk slakt over alt.
Jeg kjøpte den og digger den fremdeles til dags dato.
Jeg har digget Dance hele tiden, selv om det virket som at ''alle andre'' vokste fra sjangeren.
Noen ganger i Dance-musikkens mest utskjelte perioder kunne man lett føle seg som han som er med i denne reklamen:




For det er ikke alltid like lett å være den i gjengen som kjøper og hamstrer den musikken som de andre mener er barnslig og elendig.
Men nå er jeg kommet ut av "Eurodance''-skapet og det føles ganske godt.
Jeg har mange flere Dance-plater å vise i senere innlegg, men jeg tenkte jeg skulle begynne der hele Dance-samlingen min begynte, nemlig med Rednex og ARCADE.
For meg er ARCADE ryggraden i en hver Dance-samling og jeg er ganske sikker på at uansett hvordan DIN CD-samling ser ut så inneholder den minst EN plate fra ARCADE.

MEGA DANCE REKLAME FRA NEDERLAND


ARCADE ble startet i Nederland helt tilbake i 1972 av Herman Heinsbroek etter han hadde fungert som advokat for Sony music.
Det startet i det små og første skritt på veien var å åpne en ny avdeling i Belgia.
Da skiftet ARCADE navn til ''ARCADE Benelux''.
(BE-lgia, NE-derland, LUX-emburg)
Videre fulgte Tyskland, Spania, Italia, Danmark, Sverige og Norge.
Og i 1984 så åpnet også en avdeling i Storbritania.
Dette i tillegg til ''ARCADE International'' som ga ut plater i samtlige land samtidig.
Arcade startet også med radio, TV og video, så derfor ble musikkdelen omdøpt til ''ARCADE Music Company''.
Da ble også ARCADE Benelux splittet opp i to avdelinger.
I 2000 ble ARCADE Music Company slått sammen med ''Roadrunner records'' og ble hetende ''Roadrunner Arcade Music''.
Men det gikk ikke lenge før ARCADE solgte alt til Roadrunner records''.
Alt bortsett fra den Belgiske avdelingen som da skiftet navn til Moskito.
Herman Heinsbroek fyllte 60 år i Januar og lever livets glade dager med å samle på luksus-biler og kinesisk kunst.


Etter å ha blogget veldig mye i det siste så har det vært fint å endelig blogge om musikk igjen.
Det krever minimalt med research og jeg lager de fleste bildene selv med scanneren.
Dette har også vært en utrolig nostalgisk uke for meg.
Det startet med at Blogg-enka dro ut på tur og kom tilbake med noen overraskelser til meg.
Hun hadde kjøpt flykoffert til meg!!!
Jeg husker tiden med Braathens S.A.F.E.
(S-outh A-merican and F-ar E-ast Air Transport)
Og Nidar-flykoffertene med ''Salte-UFO'', ''Seigmenn'', ''Tusenfryd drops'', ''SPIN drops'', ''Smørbukk'' og ''Caramello''.
 Men dagens flykofferter ligner ikke på en koffert en gang.
Og den er full av svensk godteri. 



  
Så mer nostalgisk ble jeg nok når Blogg-enka dro frem en annen overraskelse.
Lakris piper!


Hva kunne vel noensinne toppe dette?
I helgen så har jeg vært med på noe som har sprengt en hver nostalgisk skala.
Og noe som sender en 90 talls Dance elsker som meg langt opp i skyene.



Det er nemlig ikke tilfeldig at jeg har brukt denne uken på å dra frem igjen mine gamle Dance-CDer.
Dette var helt rått å få være med på, og jeg har omsider fått igjen stemmen min og blodsirkulasjonen i armene.
 

Jeg har også dratt frem 2 Unlimited, E-type og Infinity CD-ene mine.


Men jeg må heller ikke glemme konferansierene for kvelden:
Howard og H.C.

  
Som sagt så var P3 favoritt radiokanalen og jeg husker Howard (Håvard Sylte) som programleder på ''Poprush'' der han skrek ut kraftsalver som BALALAIKA og BACALAO.
Og man kunne kontakte studioet, ikke på SMS, ikke på e-post, men på Telefax!
Det høres jo ut som steinalderen.
 

Men det var jo Norges lekreste Fax-maskin da.
Hun hadde fått navnet Emma og ble bare omtalt som:
''Lekre smekre Emma''.
I tillegg til Poprush så var Howard programleder for ''Howards bærbare Fredagsparty'' og senere også ''Bikini''.


Så sluttet han i P3 og ble med på oppstarten av MP3 i 2000.
Det ble en rendyrket Dance/Trance kanal der Howard kunne få leve ut sin sjanger til fulle, både på Radio og CD.
Og den første CD-en ble utgitt av ARCADE selvfølgelig.



Men i 2005 sluttet Howard i MP3 og uten hans styring på musikken så skiftet kanalen profil i 2007 og åpnet også for andre sjangere av musikk.

 
Når det kommer til H.C. (Hans Christian Andersen) så er han og vil alltid være for meg Topp20 generalen over alle Topp20 generaler.
Han er mye av grunnen til at norske artister orket å lage musikkvideoer på 90 tallet.
Før H.C. tok Topp20 konseptet til TV så fikk norske musikkvideoer ikke mye sendetid.
Det var lenge før The Voice begynte sine TV-sendinger (2004).
Og det var lenge før MTV startet en norsk avdeling (2005)
Allerede i 1995 begynte H.C. å vise videoer i Topp20 på NRK.
Der var han til han i 1998 ble avløst av ''Trancylvania'' vokalisten Silvany Bricen.
Han fortsatte i P3 til 2001.
Nå går Topp 20 på P3 hver Lørdag kl. 14.03.-16.00.
Programleder er Øystein Røe Larsen.


Men nå har jeg sporet helt av.
Det jeg skulle frem til var at disse to karene ledet ''We love the 90's'' showet, og med seg hadde de selvfølgelig den alltid like lekre og smekre Emma.


Et nytt tilskudd til CD-samlingen min ble det også.


Og det beste av alt er at ''We love the 90's'' kommer tilbake neste år med artister som:
Culture beat.
Dr. Bombay.
Captain Jack.
&
Daze.

Da er det vel snart på tide å ta frem Dr. Bombay CD-en min og Daze Cd-en og begge Captain Jack CD-ene mine.
Men det får vente, for nå vil jeg som vanlig vise en låt som jeg hører mye på, nå om dagen.
Denne gangen er det en fengende ''Dance'' låt.
Ikke 90 talls da, men den funker bra for det.
Det er svensk-colombianske Mohombi (han heter faktisk det) sammens med amerikanske Nicole Scherzinger (Fra The Pussycat dolls).
Låta heter ''Coconut tree'' og det finnes i skrivende stund ingen offisiell video til låten.



Til slutt vil jeg ønske alle en riktig god påske og avslutte med en ARCADE-CD fra Blogg-enkas samling som jeg synes passer til denne høytiden.
 

Jakten på Vektløfter-hunden.
Ny trepakning, nye muligheter.
Jeg begynner med det midterste egget.
Det er en gul kapsel.
Det er den blå muldvarpen som jeg fikk for et par uker siden.
Han er jo så kul at han kan jeg godt ha to av.
Neste egg åpnes.
Det er en oransje kapsel, så den sparer jeg til slutt.
Så over til det siste egget.
WHAT?!
Det er enda en oransje kapsel!
Sist jeg opplevde dette så fikk jeg to esler i samme trepakning.
Håper at dette ikke er to av samme hund.
Jeg får åpne den første.
Det er den hvite Sporty-hunden som jeg har fra før.
Da er det vel en til Sporty-hund i den andre.....
Nei, det er Snuse-hunden!
Jeg som hadde tenkt å jakte på den, men ble overtalt til heller å jakte på Bole-hunden.
Jeg mener Vektløfter-hunden.
Wow.
Her er i alle fall tegneserien som fulgte med Snuse-hunden:

 
Jeg holdt nesten på å glemme at TINE har kommet med ny påskekrim på melkekartongene.
For en fantastisk Blogg-uke! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar