fineminner

fineminner

mandag 13. desember 2010

Heftige hefter del 1




Ingen jul uten Julehefter!
Synes du at det bare blir flere og flere julehefter å velge mellom?
I fjor hadde du hele 60 hefter å velge mellom, i år mulig enda fler.
Noen er helt nye, mens andre har eksistert i evigheter.
Noen har forsvunnet for så og komme tilbake igjen,
og noen har rett og slett bare forsvunnet.
Mens noen tegneserier gis ut regelmessig i bladform,
så er juleheftene for andre tegneserier den eneste utgivelsen i året.
De gamle tegneserienes mulighet til å minne de nye på at:
''Vi var her først, vi banet veien for dere''.

Men er det de nye eller eldste som selger mest?
Det får du vite på del 2.

Her har du de fleste av 80 tallets julehefter:

1980















1981
















1982
















1983
















1984

















1985

















1986


















1987

















1988


















1989



















Det aller første juleheftet kom til Norge i 1817 og het intet mindre enn:
Julegave eller en liden samling av udvalgte Selskabs- og Drikkeviser ved norske forfattere.
Det første juleheftet rettet mot barn kom ut i 1845 og het: Julegaven for barnlige sind.
På denne tiden besto juleheftene som regel av
rene skriftlige historier illustrert med et par kunstneriske bilder.
Flere kjente forfattere var med på å skrive juleheftene:
Knut Hamsun. (Skiftet navn til Knud Pedersen) (født 04.08.1859. død 19.02.1952)
Sigrid Undset. (født 20.05.1882. død 10.06.1949)
Henrik Johan Ibsen. (født 20.03.1828. død 23.05.1906)
Alexander Lange Kielland. (født 18.02.1849. død 06.04.1906)
Bjørnstjerne Martinius Bjørnson. (født 08.12.1832. død 26.04.1910)
Jonas Lauritz Idemil Lie. (født 06.11.1833. død 05.07.1908)
De fire sistnevnte er regnet som de 4 store i norsk litteratur.

I 1911 kom det aller første juleheftet som tegneserie.
Heftet het Knold og Tot i skole:


På 20 og 30 tallet økte antallet julehefter.
Når krigen begynte så ble etterspørselen ekstra stor
og arbeidsløse tegnere satte i gang med ytterligere produksjon.
Men grunnet papirmangel under slutten av krigen fikk heftene etterhvert en naturlig nedgang.
Så snart krigen sluttet så blomstret juleheftene opp igjen.
Men etter fjernsynets inntog måtte mange norske julehefter gi tapt mot utenlandske hefter.
Men de siste årene har norske julehefter blomstret opp igjen, mye takket være tegneserier som:
Pondus, Nemi, Eon, Kollektivet, Singel og sugen og M.
Endelig kan jeg blogge og mimre om hobbyen min.
Tegneserier er egentlig en ganske sær hobby.
For hvor går egentlig grensen mellom det å lese tegneserier
og det å samle på tegneserier?
For de fleste som leser tegneserier ser ikke på seg selv som samlere.
Jeg ser på grensen slik:
Hvis du får panikk når du oppdager at det er et blad
som plutselig mangler fra ''samlingen'', da samler du.

Denne uken har jeg delt opp innlegget i Del 1 og Del 2.
Dette fordi at jeg ellers ikke hadde fått plass til alle disse fantastiske heftene.
Så da skillte jeg innlegget opp i 80 og 90 tallet uten å fordele det over 2 uker.

Selv har jeg bare 64 julehefter i samlingen min.
Så en stor takk til alle samlere der ute som har hjulpet meg å forevige disse heftene.

De nyeste tilskuddene til min egen samling er disse heftige heftene:







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar